وبلاگ گروه ریاضی متوسطه دوم شهرستان بانه

به وبلاگ گروه ریاضی متوسطه دوم شهرستان بانه خوش آمدید

وبلاگ گروه ریاضی متوسطه دوم شهرستان بانه

به وبلاگ گروه ریاضی متوسطه دوم شهرستان بانه خوش آمدید

خطای ذهنی سوم

رضا احمدی | چهارشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۵، ۰۲:۴۶ ب.ظ

خطاهای ذهنی :


خطای سوم : خطای توجه به اطلاعات در دسترس (Availability Bias)


🔻

انسانها اغلب بر اساس شدت وقوع یک رویداد و بوسیله مواردی که مثالهای آن براحتی به ذهن راه پیدا می کند ، قضاوت می کنند.


 به عنوان مثال اکثر مردم بعد از وقوع سانحه سقوط هواپیما سعی می کنند از اتوبوس و یا دیگر وسایل حمل و نقل دیگر برای جابجائی استفاده کنند ، این در حالیست که احتمال سقوط هواپیما بسیار بسیار کمتر (تقریباً صفر ) از احتمال وقوع تصادف و مرگ بوسیله اتوبوس است . 


و در مثالی دیگر میزان مرگ و میر در همه جای دنیا ، بر اساس انواع بیماری ، بسیار بیشتر از مرگ بوسیله تصادفات است ولی بدلیل آنکه رسانه ها خبرهای مرگ و میر بر اساس بیماری را کمتر منتشر می کنند ، ذهن دچار این خطا می شود که پس لابد تعداد مرگ و میر بر اساس تصادفات بیشتر از بیماری است ! 


همچنین اگر به یاد داشته باشید ،شیوع بیماری ابولا بدلیل پوشش رسانه ای آن خیلی سریع تمام دنیا را فراگرفت و ماهها ، توجه مردم کشورهای جهان را به خود معطوف کرد ، در حالی که کل تلفات ناشی از ابولا در جهان کمتر از چند ده هزار نفر بود که اگر آن را بر جمعیت کل جهان تقسیم کنیم ، می بینیم که عددی ناچیز و نزدیک به صفر بدست می آید . 

🔺

ذهن انسان به طرز عجیبی تحت تاثیر میزان درد ناشی از وقایع ، دچار خطا می گردد و بر همین اساس به صورت اغراق آمیزی ، آمار و ارقام برای تصمیم گیری و نظر دادن تولید می کند !  مخصوصاً اگر قرار باشد در مورد چیزی نظر بدهد که اخیراً شدت دراماتیک آن در ذهن باقی مانده باشد ! و یا به عبارتی اطلاعات آن در دسترس باشد . 


@IEandManagement

  • رضا احمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی