وبلاگ گروه ریاضی متوسطه دوم شهرستان بانه

به وبلاگ گروه ریاضی متوسطه دوم شهرستان بانه خوش آمدید

وبلاگ گروه ریاضی متوسطه دوم شهرستان بانه

به وبلاگ گروه ریاضی متوسطه دوم شهرستان بانه خوش آمدید

خطای ذهنی

رضا احمدی | چهارشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۵، ۰۲:۳۹ ب.ظ

خطاهای ذهن 


خطای اول : خطای تأیید خود (Self Confirmation Bias) 

🔻


به مثال های زیر دقت کنید : 


1- در یک جلسه نشستیم و درباره یک موضوع کاری حرف می زنیم . نوبت به من می رسد و وقتی شروع به بیان نظراتم می کنم ، می بینم که برخی از همکاران با من مخالفت می کنند و تعدادی از همکاران نیز موافق نظرات من هستند . گرایش ذهنی من به این سمت پیش می رود که بیشتر با همکاران موافق خود نشست و برخاست داشته باشم تا افراد مخالف . حتی لزوماً افراد موافق نظرات من ، ممکن است روحیات و تفکراتشان سازگاری چندانی با من نداشته باشد !


2-مدتی است که تلویزیون فیلیپس خریدم و وقتی به خونه فامیل و دوستام میرم ،  دنبال این هستم که ببینم تلویزیون آنها چه برندیه ! دست برقضا یکی از دوستانم نیز به تازگی تلویزیون فیلیپس خریده ، میشینم و دقایق طولانی در مدح و تعریف و تمجید از تلویزیون فیلیپس با هم گپ می زنیم ! هی اون میگه ،من تائید می کنم و هی من میگم و ایشون تائید میکنه!!!


3-باورم بر اینست که بهترین برند خودرو در دنیا تویوتاست و وقتی در خیابان یک مدل تویوتا می بینم ،میگم بنازم! ماشین فقط تویوتا! و در طول مدت حضورم در خیابان ها تمرکز اصلی ام بر پیدا کردن خودروی تویوتاست ،غافل از آنکه روزانه دهها نوع ماشین از کنارم رد می شوند و براحتی ذهن آنها را فیلتر می کند . در واقع من دنبال تائید باورهای خودم هستم و نه چیز دیگر . 

🔺

ذهن انسان زمانی به احساس خوب دست پیدا می کند که یافته های اطراف را با باورهای خود منطبق ببیند! و اگر خلاف آن را دریافت ، حتی الامکان از آن دوری می کند ! این درحالیست که لزوماً همیشه حقیقت با واقعیت منطبق نیست. 


@IEandManagement

  • رضا احمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی