وبلاگ گروه ریاضی متوسطه دوم شهرستان بانه

به وبلاگ گروه ریاضی متوسطه دوم شهرستان بانه خوش آمدید

وبلاگ گروه ریاضی متوسطه دوم شهرستان بانه

به وبلاگ گروه ریاضی متوسطه دوم شهرستان بانه خوش آمدید

۱۸ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

تست های طبقه بندی شده کنکور

رضا احمدی | جمعه, ۱۲ آذر ۱۳۹۵، ۰۱:۳۹ ق.ظ

@riazisara

http://yon.ir/p2564


🔴#تست های طبقه بندی شده کنکور داخل و خارج #کنکور #تجربی (مبحث توابع و معادلات)

🔵ارسالی استاد سید علی موسوی (ناحیه 3 مشهد)


⚛کانال ریاضی سرا


دانلود فایل👇👇👇👇👇👇

  • رضا احمدی

خطای ذهنی هفتم

رضا احمدی | چهارشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۵، ۰۲:۵۱ ب.ظ


  • رضا احمدی

خطای ذهنی ششم

رضا احمدی | چهارشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۵، ۰۲:۵۰ ب.ظ


  • رضا احمدی

خطای ذهنی پنجم

رضا احمدی | چهارشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۵، ۰۲:۵۰ ب.ظ


  • رضا احمدی

خطای ذهنی چهارم

رضا احمدی | چهارشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۵، ۰۲:۴۸ ب.ظ

خطاهای ذهنی 


خطای چهارم : خطای مقایسه 


🔻

به مثال های زیر دقت کنید : 


1-اگر دقت کرده باشید در مسابقات ورزشی ، آن کسی که برنده مدال برنز است از کسی که برنده مدال نقره است ،خوشحال تر است ! به این دلیل که برنده مدال نقره خود را با برنده مدال طلا مقایسه می کند که از نقره بسیار با ارزش تر است، و برنده مدال برنز نیز خود را با کسانی که اصلاً مدالی نگرفته اند مقایسه می کند و آن را بسیار با ارزش تر می بیند . 


2- اغلب کسانی که ماشین نو می خرند بلافاصله و براحتی خرجهایی رو انجام می دهند که قبلاً امکان خرج این مقدار پول توسط این افراد کمتر وجود داشت. به عنوان مثال بلافاصله روکش های صندلی ها رو عوض می کنند ، ضبط صوت آن را ارتقاء می دهند ، بر روی آن دزدگیر نصب می کنند ، رینگ چرخها رو عوض می کنند و ... در واقع بدلیل آنکه هزینه های این تغییرات در مقایسه با هزینه خرید ماشین ناچیز به نظر می رسد ، خرج این مقدار پول ، ناچیز به نظر می رسد .


3-اکثر فروشنده های ماهر در زمان مراجعه مشتریان ، ابتدا کالاها و محصولاتی را که بیشترین قیمت را دارند ، معرفی می کنند و کم کم سراغ کالاهای با قیمت های پائین تر می روند . در واقع با این رفتار ، مشتری وقتی یک محصول ارزان تر را می خرد ، در ذهن خود و به صورت ناخودآگاه آن را با گرانترین کالاهایی که قبلاً به وی معرفی شده بودند ،مقایسه می کند و از خرید رضایت پیدا می کند! این در حالیست که ممکن است همان کالای ارزان خریداری شده نیز ، واقعاً ارزان نبوده باشد . 

🔺

ذهن انسان برای تصمیم گیری درست دنبال مقایسه می گردد و در زمانی که گزینه ای برای مقایسه پیدا نمی کند ، عملاً منفعل می ماند. بخشی از تلاش ذهن برای پیدا کردن گزینه های مقایسه نه فقط برای اتخاذ تصمیم درست ، بلکه برای راضی نگه داشتن و قانع کردن خودش صورت می گیرد ! 


نکته آخر : دلیل اینکه اکثر انسانها از وضعیت زندگی خودشان رضایت ندارند، خطای مقایسه ست، به اینصورت که همواره خود را با کسانی که از لحاظ پول و مقام و منصب و ... در جایگاه بالاتری می بینند ، مقایسه می کنند و به عبارتی همیشه خود را در جایگاه مدال نقره می بینند! 


@IEandManagement

  • رضا احمدی

خطای ذهنی سوم

رضا احمدی | چهارشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۵، ۰۲:۴۶ ب.ظ

خطاهای ذهنی :


خطای سوم : خطای توجه به اطلاعات در دسترس (Availability Bias)


🔻

انسانها اغلب بر اساس شدت وقوع یک رویداد و بوسیله مواردی که مثالهای آن براحتی به ذهن راه پیدا می کند ، قضاوت می کنند.


 به عنوان مثال اکثر مردم بعد از وقوع سانحه سقوط هواپیما سعی می کنند از اتوبوس و یا دیگر وسایل حمل و نقل دیگر برای جابجائی استفاده کنند ، این در حالیست که احتمال سقوط هواپیما بسیار بسیار کمتر (تقریباً صفر ) از احتمال وقوع تصادف و مرگ بوسیله اتوبوس است . 


و در مثالی دیگر میزان مرگ و میر در همه جای دنیا ، بر اساس انواع بیماری ، بسیار بیشتر از مرگ بوسیله تصادفات است ولی بدلیل آنکه رسانه ها خبرهای مرگ و میر بر اساس بیماری را کمتر منتشر می کنند ، ذهن دچار این خطا می شود که پس لابد تعداد مرگ و میر بر اساس تصادفات بیشتر از بیماری است ! 


همچنین اگر به یاد داشته باشید ،شیوع بیماری ابولا بدلیل پوشش رسانه ای آن خیلی سریع تمام دنیا را فراگرفت و ماهها ، توجه مردم کشورهای جهان را به خود معطوف کرد ، در حالی که کل تلفات ناشی از ابولا در جهان کمتر از چند ده هزار نفر بود که اگر آن را بر جمعیت کل جهان تقسیم کنیم ، می بینیم که عددی ناچیز و نزدیک به صفر بدست می آید . 

🔺

ذهن انسان به طرز عجیبی تحت تاثیر میزان درد ناشی از وقایع ، دچار خطا می گردد و بر همین اساس به صورت اغراق آمیزی ، آمار و ارقام برای تصمیم گیری و نظر دادن تولید می کند !  مخصوصاً اگر قرار باشد در مورد چیزی نظر بدهد که اخیراً شدت دراماتیک آن در ذهن باقی مانده باشد ! و یا به عبارتی اطلاعات آن در دسترس باشد . 


@IEandManagement

  • رضا احمدی

خطای ذهنی دوم

رضا احمدی | چهارشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۵، ۰۲:۴۵ ب.ظ


  • رضا احمدی

خطای ذهنی

رضا احمدی | چهارشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۵، ۰۲:۳۹ ب.ظ

خطاهای ذهن 


خطای اول : خطای تأیید خود (Self Confirmation Bias) 

🔻


به مثال های زیر دقت کنید : 


1- در یک جلسه نشستیم و درباره یک موضوع کاری حرف می زنیم . نوبت به من می رسد و وقتی شروع به بیان نظراتم می کنم ، می بینم که برخی از همکاران با من مخالفت می کنند و تعدادی از همکاران نیز موافق نظرات من هستند . گرایش ذهنی من به این سمت پیش می رود که بیشتر با همکاران موافق خود نشست و برخاست داشته باشم تا افراد مخالف . حتی لزوماً افراد موافق نظرات من ، ممکن است روحیات و تفکراتشان سازگاری چندانی با من نداشته باشد !


2-مدتی است که تلویزیون فیلیپس خریدم و وقتی به خونه فامیل و دوستام میرم ،  دنبال این هستم که ببینم تلویزیون آنها چه برندیه ! دست برقضا یکی از دوستانم نیز به تازگی تلویزیون فیلیپس خریده ، میشینم و دقایق طولانی در مدح و تعریف و تمجید از تلویزیون فیلیپس با هم گپ می زنیم ! هی اون میگه ،من تائید می کنم و هی من میگم و ایشون تائید میکنه!!!


3-باورم بر اینست که بهترین برند خودرو در دنیا تویوتاست و وقتی در خیابان یک مدل تویوتا می بینم ،میگم بنازم! ماشین فقط تویوتا! و در طول مدت حضورم در خیابان ها تمرکز اصلی ام بر پیدا کردن خودروی تویوتاست ،غافل از آنکه روزانه دهها نوع ماشین از کنارم رد می شوند و براحتی ذهن آنها را فیلتر می کند . در واقع من دنبال تائید باورهای خودم هستم و نه چیز دیگر . 

🔺

ذهن انسان زمانی به احساس خوب دست پیدا می کند که یافته های اطراف را با باورهای خود منطبق ببیند! و اگر خلاف آن را دریافت ، حتی الامکان از آن دوری می کند ! این درحالیست که لزوماً همیشه حقیقت با واقعیت منطبق نیست. 


@IEandManagement

  • رضا احمدی

برنامه امتحانات نهایی دی ماه

رضا احمدی | چهارشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۵، ۰۲:۳۱ ب.ظ

⚜امتحانات نهایی دانش‌آموزان از چهارم دی ‌ماه آغاز می‌شود


🔹رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت:


🔹 امتحانات نهایی دانش‌آموزان از چهارم دی ماه آغاز می شود 


🔹‌ امتحانات نهایی دانش‌آموزان در سه مرحله خرداد، شهریور و دی ماه هر سال تحصیلی برگزار می‌شود.


➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

کانال اخبار فرهنگیان👇

🆔 https://telegram.me/FarhangianNews1

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

.

  • رضا احمدی

مطلب اجتماعی

رضا احمدی | سه شنبه, ۹ آذر ۱۳۹۵، ۰۸:۳۷ ب.ظ

🍃🍃متدین متعقل همة انسان ها را با همة نقایصی که دارند، دوست می دارد 


🔹متدین متعقل، در جهان نقاط ضعف همه انسانها را میپذیرد؛ و من میخواهم بر این نکته کمی تأکید کنم، شما چه موقع میتوانید نقاط ضعف همه انسان ها را بپذیرید؟ شما اگر چه دیدی نسبت به انسانها داشته باشید، نقاط ضعف همه انسانها را تحمل میکنید؟ ما نقاط ضعف انسانها را به دلیل اینکه هر انسانی را یک «فرآورده» میبینیم نه یک «فرآیند» نمیتوانیم تحمل کنیم؛ وقتی شما به هر انسانی - و از جمله خودتان - به چشم یک فرآورده نگاه بکنید، آن وقت نمیتوانید انسانهایی را که در آنها نقاط ضعفی میبینید، دوست بدارید. هیچوقت دقت کرده اید که هر وقت شما یک پدیده ای را - هر پدیده ای که باشد - یک فرآیند دیده اید، یعنی در حال جریان و سیلان دیده اید، میتوانید به آن محبت داشته باشید، ولی اگر به چشم یک فرآورده و محصول به آن نگاه کنید، نمیتوانید به آن محبت داشته باشید. 


🔹یک کشاورزی را در نظر بگیرید که این کشاورز دوست میدارد هندوانه هایی که از مزرعه وی حاصل میشود، لااقل پنج کیلوگرم وزن داشته باشند، یا یک رنگ و شکل خاص و مطلوبی داشته باشند، بالاخره یک تصوری از هندوانة مطلوب در ذهن او وجود دارد و دوست میدارد که هندوانه های مزرعه اش مطابق آن تصور باشند؛ در تمام طول مدتی که این هندوانه ها در حال رشد و نمو هستند، وقتی آن مزرعه دار به آنها نگاه میکند، هیچکدام از هندوانه ها آن هندوانهایی که مطلوب اوست، نمی باشد، ولی ناراحت نیست، زیرا میگوید اینها که هنوز کارشان تمام نشده است، اینها هنوز در حال «شدن» هستند و چون هنوز در حال «شدن» هستند، آنها را دوست میدارم. اگر آن مزرعه دار روزی فکر نمیکرد که این هندوانه ها فردا میتوانند درشت تر و سرختر از این بشوند، فردا میتوانند شکل و شمایل بهتر و مطلوبتری پیدا کنند، تا آنها را میدید، بلافاصله هندوانه ها را قیچی میکرد و میگفت اینها به درد من نمیخورند؛ چرا این هندوانه ها را در تمام این سه چهار ماهی که بر این بوته ها میبیند، هیچ از اینها روی گردان نیست و به آنها علاقه و محبت دارد.میگوید برای اینکه میدانم هنوز اینها آن هندوانه ای که من میخواهم نیستند، ولی این را هم میدانم که هنوز هم رشدشان متوقف نگردیده است. به چشم فرآورده و محصول به آنها نگاه نمی کند بلکه به چشم یک فرآیند، پروسه و جریان به آنها نظر میکند و وقتی به چشم جریان نگاه میکند در هر مقطعی و برشی از این  جریان هم به هندوانه نگاه میکند، ناراحت نیست و میگوید این هنوز عادی است چرا که هنوز هم آینده و آتیه دارد. 


🔹حالا هم اگر من به انسانها به این چشم نگاه کنم، بگویم درست است که فلان شخص فرد دروغگویی است، ولی آتیه دارد، میتواند و ممکن است روزی دروغگویی از وی ریشه کن شود؛ اگر چه فرد متکبری است، ولی میتواند روزی متواضع گردد، او در حال طی کردن یک فرآیند است و هنوز این فرآیند خاتمه نپذیرفته است؛ اگرچه وی الان به گمان من افکار الحادی دارد، ولی روزی هم ممکن است که این افکار الحادی متحول و متبدل به افکاری الهی شود؛ اگر چه الان با من همفکر نیست ولی چه بسا روزی همفکر شود؛ به چشم فرآیند به آن نگاه کنید، وقتی به چشم فرآیند به آن نگاه میکنید، آن وقت می بینید که میشود او را دوست داشت؛ هنوز کارش خاتمه نیافته است؛ 


🔹وقتی شخصیت را یک روند و فرآیند و نه یک پدیده و محصول بدانیم، آن وقت میتوانیم نسبت به همه چنین دیدی داشته باشیم، نتیجة آن این میشود که بشر را علیرغم همة نقایصی که دارد، دوست بداریم و من بارها بیان کرده ام که اگر بنابراین باشد که بخواهیم کسی را وقتی بینقص است، دوست بداریم، در آن صورت اصلاً چنین بشری وجود ندارد و شما باید فقط معصومین را - اگر به وجود معصوم قائل هستید - دوست بدارید. اما هنر در این است که انسان را با وجود همة کمالات و نقایصی که دارد دوست بداریم، نه وقتی که یک انسان پاک و پیراسته و از هر جهت کامل است، این دوست داشتن در واقع هیچ دوست داشتن مهمی نیست . 


🔻این حالت دوست داشتن به این صورتی که گفتم که نتیجة روند دیدن زندگی فرد است، سه خصیصه در فرد ایجاد میکند که من فقط آنها را نام میبرم:


1⃣ خصیصه اول، «بردباری»: ما نسبت به همة انسانها و از جمله خودمان «بردباری» پیدا میکنیم.


2⃣خصیصه دوم، «بخشایش عام»: دوم اینکه نسبت به همة انسانها نوعی «بخشایش عام» پیدا میکنیم که این هم باز به نظر من خیلی مهم است.


3⃣خصیصه سوم، «نفوذ به درون انسانها»: سوم اینکه اگر این حالت را پیدا کنیم، آرام آرام میتوانیم به درون انسانها نقب بزنیم؛ اگر دقت کرده باشید نفوذ و نقب زدن ما به انسانها فقط از طریق کرده ها و گفته های آنان است و نمیتوانیم به درون آنها نقب بزنیم و لذا ما میتوانیم به استمداد آن دید و تلقی به چنان ژرف نگری درونی ای دست یابیم که بتوانیم به درون انسانها نقب بزنیم.


🍁🍁استاد ملکیان،تدین تعقل

  • رضا احمدی