وبلاگ گروه ریاضی متوسطه دوم شهرستان بانه

به وبلاگ گروه ریاضی متوسطه دوم شهرستان بانه خوش آمدید

وبلاگ گروه ریاضی متوسطه دوم شهرستان بانه

به وبلاگ گروه ریاضی متوسطه دوم شهرستان بانه خوش آمدید

گاووس

رضا احمدی | شنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۱۹ ب.ظ

کارل فریدریش گاوس؛ کاشف نظریه‌های ریاضی


تواناتک - یوهان کارل فریدریش گاوس (Johann Carl Friedrich Gauss) در ۳۰ آوریل ۱۷۷۷ در براونشوایگ آلمان به دنیا آمد. مادرش دروتیا بنز، باهوش اما بی‌سواد بود. گاوس استعداد عجیب و غیرمعمولی درباره اعداد داشت. او پیش از آن‌که بتواند صحبت کند می‌توانست محاسبه کند.


گاوس، که یک کودک فوق‌العاده باهوش بود، در هفت سالگی به مدرسه سنت کاترین رفت. هوش بالای او موجب شد دوک کارل ویلهلم فردیناند به او کمک‌هزینه تحصیلی اهدا کند و او را به دانشگاه فناوری براونشوایگ بفرستد.


گاوس از سال ۱۷۹۲ تا سال ۱۷۹۵ در این دانشگاه بود و پس از آن تا سال ۱۷۹۸ به دانشگاه گوتینگن رفت.


گاوس در سال ۱۷۹۶ یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای تاریخ ریاضیات را کشف کرد؛ او قانونی برای قابل ترسیم‌بودن چندضلعی‌های منتظم تنها با استفاده از خط‌کش و پرگار، بیان کرد. نکته مهم این‌که مشکل ترسیم اشکال هندسی از زمان یونان باستان در ریاضیات وجود داشت. در همین سال گاوس به عنوان اولین فرد در جهان، قانون تقابل درجه دوم را اثبات کرد.


دستاورد بزرگ دیگری که در همان سال به آن رسید، قضیه اعداد اول بود که نحوه توزیع این اعداد را در بین اعداد صحیح بیان می‌کرد. کشف نظریه‌ای برای اعداد صحیح، از دیگر دستاوردهای این ریاضی‌دان بود. او در نظریه‌اش اعلام کرد که هر عدد صحیح مثبت مجموع سه عدد مثلثی است. یافته‌های گاوس در این باره ۱۵۰ سال بعد الهام‌بخش «آندره وی»، ریاضیدان بزرگ، شد.


گاوس در سال ۱۷۹۹ به دانشگاه براونشوایگ بازگشت و مدرک خود را از آن‌جا دریافت کرد. دوک براونشوایگ با ادامه پرداخت مستمری به او موافقت کرد و همین امر موجب شد او نیازی به پیداکردن شغل نداشته باشد.


در اوایل قرن نوزدهم گاوس به حوزه نجوم وارد شد. او در این حوزه از ترکیبی از آمار و نجوم برای پیشبرد دستاوردهای خود استفاده می‌کرد.


گاوس زمانی که ۲۱ سال داشت کتاب آموزشی نظریه اعداد (Disquisitiones Arithmeticae) را تالیف کرد؛ کتابی که به دلیل تاثیرات بی‌نظیر و نظریه‌های جدیدش از شهرت بالایی برخوردار شد.


  • رضا احمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی